Alla inlägg under juli 2015

Av Pamela Falkenborg Enderberg - 31 juli 2015 09:15

Så var det dags igen för ytterligare en vecka att passera  

 

Om mig som mamma står det att det här är en kraftig tillväxt period.

Livmodern fortsätter att växa och nu kan man känna tryck upp mot bröstkorgen och den känslan kan vara obehaglig! 


Barnet är livligt i magen opch kan hindra mig från nattsömnen så man skall försöka bulla upp med kuddar.


I min andra app står det att nu har bebisen tiodubblat sin vikt på elva veckor!

och ökar nu 27gram per dag och han börjar nu bli trind och rund.

Och det allra bästa är att 9 av 10 barn som föds nu överlever  




Nu blir man även mer anfådd som mamma och det är helt normalt eftersom att barnet växer och det finns mindre plats för magen och lumgorna.

Sen skall man även be sin barnmorska om hjälp att känna om det är en fot eller hand man känner, eller kanske en liten rumpa eller huvud  





Hur mår då jag om man inte skall gå efter appen?!


Jag mår faktiskt vbäldigt bra just nu och det känns väldigt positivt :)

Har förstås ont i ryggen men det hade jag innan jag blev gravid oxå så det är inget jag kopplar samman med just min graviditet.


Har även haft känningar av lite halsbränna då och då,

(Jag tror iaf att det är det eftersom att det bränner lite i halsen ibland och jag har aldrig känt så innan). Men det är inte någonting jag heller störs utav.


Sen måste jag ju självklart besöka en toalett ungefär minst en gång i timmen, men så har det varit från en väldigt tidigt start i min graviditet så det bekymrar mig inte så mycket längre faktiskt!

   


Hoppas ni får en fin fredag!


Kram P





Nu börjar min sista lediga dag lida mot sitt slut, det går fort när man har fullt upp :)


Började min dag idag  med att gå över till min favorittant och fika.

Hon kom in till oss igårkväll och behövde hjälp med att få av sig ett armband hon hade köpt och då skvallrade hon även att hon hade bakat så då smet jag över i förmiddags!


Sen hämtade jag upp svärmor så åkte vi ut till krusmyntagården och åt av deras lunchbuffé!

Massor med olika fräscha sommarrätter så det fanns verkligen nått för alla där :) 

Ett riktigt gott mattips!


       


Sen gick vi ner i deras kryddträdgård och kikade runt :)

     


En söt liten skogsödla fick vara med på bild innan han försvann :)  

Dom har skyltarna satt uppe på ganska många ställen ;)

 

Kul att dom hade satt upp små bihotell  


  








Sen även ett besök i deras mysiga affär såklart :)

 

Himla smart grej att sälja för dom som kanske inte har tillgång till fläder (eller helt eneklt vill spara sommaren tills i vinter och göra lite saft då , så som svärmor ska göra)!      


Finns massor med fina saker där och huur mycket kryddor som helst! :)

Väl värt ett besök!





Efter det så åkte vi på Loppis och jag fyndade en ljusstake som jag länge ångrat att jag aldrig köpte för snart  ett år sen men nu äntligen är den min och nu släpper jag den aldrig  

 

Får stå i Pluttens lilla hörna   




Såg även ett "återbruk" på fb häromdagen om en tjej som tagit ett silverfat och sprayat det vitt,

slipade lite på det och sen ställde lite saker på det och en glaskupa över.

Jag hade allting hemma så jag gjorde exakt samma sak i förmiddags och blev väldigt nöjd! 

   

Rosorna är från R (såklart) och dem allra första rosorna jag fick av honom  

Han skickade ett bud till mitt jobb ganska så snabbt efter att vi hade börjat träffas! :)

Den lilla lappen är oxå från honom och den hade han lagt på min kudde när han jobbade på fastlandet i våras, så den hittade jag när jag gick och la mig den kvällen  



Nu skall jag ta en dusch och sen se om det är någonting på tv:n eller om jag skall ägna mig åt min bok!


Kram P





Av Pamela Falkenborg Enderberg - 29 juli 2015 08:47

Så äntligen kom onsdagen och idag är jag helt ledig!
Planen var ju såklart att bara vila och ta det lungt, men hur lätt är det då? ;)

Lillskrutten väckte mig vid 4 sen låg jag vaken en lång stund och bara kände hur han bufflar på där inne i magen, vilken kraft han redan har i sin lilla, lilla kropp!
Det är verkligen en häftig känsla som måste upplevas för det går knappt och beskriva den! :)

Vaknade till sen igen av R's väckarklocka och sen låg jag kvar i sängen och läste i min bok en stund.


Nu har jag dukat fram frukost för jag var verkligen jättehungrig när jag vaknade imorse!!

Gjorde en tunnbrödsrulle med ost och massa grönsaker i :)
Gott och varva med för annars äter jag bara knäckebröd till vardags! :)

Sen skall jag göra mig iordning, åka på återvinningen en sväng, några andra små ärenden, tvättstugan är bokat idag oxå för det börjar bli dags att tvätta upp hans kläder för första gången  

Har även skrivit ner vilka klädesplagg vi har i vilken storlek :)
Stl 56 regerar så vi ska satsa på lite mer i stl 50 :)
Även långärmade bodisar är sällsynt så det ska vi oxå införskaffa :)


Igårkväll inhandlade vi även hans första paket med blöjor   
Det var en underlig känsla, kanske inte så märkvärdigt för andra men för mig så var det verkligen jättekonstig känsla att nu köper VI dom här blöjorna till vår lilla FAMILJ  

Kolla även in hans första par uggs!

Köpte jag till honom häromdagen (dock inte äkta eftersom han kommer växa ur dom direkt)!

Jag bor ju i mina hela vintern och har redan börjat pipa om att jag vill leta fram dom från förrådet ;)
Så då är det ju självklart att vi ska matcha varann i vinter tycker jag   

Sen när R slutar så skall vi ner till babyproffsen och bestämma oss för vagn och beställa den modellen som passar oss allra bäst!


Fick även ett trevligt brev med posten igår från FK om att jag är beviljad gravidpenning från den 30 Augusti så jag jobbar lite drygt en månad till sen går jag hem och inväntar vår lilla groda      

Hoppas ni mår bra och får en fin onsdag!

Kramar P

Av Pamela Falkenborg Enderberg - 27 juli 2015 06:26

Har jobbat i helgen men har jobbat två korta pass så det har varit riktigt kul för då har man hunnit med lite annat.

Så efter jobbet i lördags så åkte jag ner till Kneippbyn och mötte upp R och hans familj :)

Jag o R var ensamma i bergochdalbanan :)

Sen när vi skulle se på pippi teatern så kom regnet så då smet vi hem :)
Och la oss på sängen och somnade i över två timmar :)

Sen åkte vi och handlade och myste ner oss i soffan med lite film :)

I går så jobbade jag bara till elva!
Sen åkte vi på några ärenden och efter det så var det storstädning + tvättstugan vi roade oss med fram till fyra :)
Skönt att starta den här veckan med nystädat :)

Sen lagade vi pannbiff med ugnspotatis och tzatziki!

Igår var det även ett år sen jag var på dans på landet men smet därifrån för att få hänga med R hela natten istället!

Det blev en lång, nattlig bilfärd som slöt med en soluppgång ute i katthamnarsvik :)
Och det ångrar jag inte en sekund <3

Av Pamela Falkenborg Enderberg - 24 juli 2015 20:30

Att vi skall betsämma vad en annan person skall heta är helt galet!

Det är verkligen jättesvårt att komma överens om namn och välja ut ett första namn som personen (förhoppningsvis trivs med och vill heta resten av livet).


Men så igår så hittade jag ett app som heter Namna. 

Vilket var en jättebra app tyckte vi båda.

Man kunde se hur många som heter just det namnet i Sverige, vad namnet betyder osv.

Så när vi kröp ner i sängen igår så laddade vi ner appen, kryssade för namnen vi tyckte om.

Sen jämförde vi listorna, raderade vissa av namnen på bådas listor och funderade, skrattde åt vissa namn som lät tokigt!


Nu har vi ca 7 namn var på våra listor och 2 av dom namnen är samma  

Men ingenting är skrivet i sten och mycket kan ändras men som sagt 2 namn matchade vi ihop iaf :)


   


Kram P

V27

Idag har vi gått in i v27.

Det går verklgen galet fort (skriver jag nästan varje vecka känns det som). 

 

Lilla skrutt, som inte är så liten längre! 

Ca 34 cm, inte konstigt att jag känner honom genom hela magen ibland.

Just nu är han väldigt lugn, och sansad men runt kl 22 så brukar han komma igång :)


Om mig som mamma står det att att jag är i slutet av andra trimestern och man skall ansöka om graviditetspenning om man har ett tungt jobb vilket jag har och redan har ansökt om.

Väntar bara på att få ett svar och går det igenom så får jag smita hem 29 augusti, helt galet! 


Sen står det även att det är nu mamman brukar må som allra bäst och man skall hitta på roliga saker tillsammans, och det försöker vi att göra :)

(hoppas kunna planera in en Ullareds resa till i höst och handla massa babysaker).

Blev inte så mycket sist vi var där, för då hade vi knappt greppat att jag var gravid men nu så :)


I min andra app jag har (Liebros) så står det även att barnet nu öppnar och stänger sina ögon och 

även tittar åt båda hållen   


Foten är 4cm och det lilla låret är 5 cm och huvudet mäter 7 cm (lagom stl att föda ut tycker jag) ;) men han får minsann stanna inne ett bra tag till :)


Nu halveras även mängden fostervatten så det är lättare och se om det är en liten hand eller fot som sparkar.

Tyvärr har vi inte fått sett det ännu men det hinner vi nog göra så det är jag inte orolig över   


           

Har även tagit mig i kragen och börjat läsa Föda utan rädsla, eftersom jag är väldigt rädd 

för just förlossningen men samtidigt ju närmare målet vi kommer desto lugnare blir jag.


Så jag antar att kroppen börjar att förbereda sig mentalt för vad som komma skall och jag hänger på. Men att läsa igenom boken skadar absolut inte!

 



Nu skall jag ta och krypa ner i badet och läsa några kapitel i boken och bara ha lite egentid :)

R är ute vid Anders på Själsö och har grillkväll och dricker öl.


 

Ha en fin helg!


Kram P




Av Pamela Falkenborg Enderberg - 23 juli 2015 06:02

Det var en fullspäckad dag trots att den var ledig,men jag älskar när det är så, så det gör mig ingenting :)

Vi började med en rejäl frukost sen gjorde vi oss iordning och åkte ner till Babyproffsen :)
Vi hade nämligen bestämt att vi skulle pröva vagnar och modeller igår!

Såå många modeller det finns och då har dom ändå bara en bråkdel av allt där, vilket kanske är tur för annars kanske vi hade haft det riktigt jobbigt! ;)



Vi skall ner ytterligare en gång till och klämma och känna innan vi bestämmer oss helt men det lutar åt en sort som vi båda fastnade för :)

Sen blev det lite snabb shopping till mig, nya trosor från Cubus så jag kunde rensa ut några gamla, samt mascara & eyeliner :)

Köpte även en pilatesboll men när vi pumpade upp den sen så var den jätteliten så frågan är om den kommer till användning :(

Sen åkte vi ut mot Roma och hittade även en loppis där som vi stannade till på :)


Korgen med hjärtat är tänkt till våran lilla skrutt i magen. Att lägga hans första saker i
Sen åkte vi på lägenhetsvisning :)
En trea som vi spanat in och blivit intresserade utav :)

Skicket var dock betydligt risigare i verkligheten men vi får se vad som händer och sker!
Lovar att återkomma om hur det blir med den :)

Efter vi var klara med den så åt vi lite lunch sen skulle vi åka och fika på själsö bageriet men det var fler som tänkte som oss (det var ett riktigt "åka runt och fika/loppis väder"  igår) så vi begav oss till Norrgatt istället :)

Tog en liten bakelse med jordgubbar, vaniljkräm och grädde :)

Sen åkte vi hem och färgade mitt hår (nu har det fått vilat färdigt för i sommar)
och sen begav vi oss till svärisarna för R's bror och hans familj anlände till ön och då vankandes det middag där :)

Sen smet vi hem i klok tid eftersom nu är det full fart med jobb igen fram till nästa onsdag för min del :)

Hoppas ni får en fin torsdag!

Kram P


Av Pamela Falkenborg Enderberg - 21 juli 2015 19:54

Bestod av jobb båda dagarna.


Efter att jag jobbat klart på lördagen så fixade vi ihop lite nachos och gick bort till Lasse och Alexandra och grillade.

 

Pröva att grilla nachos för det är smidigt och jättegott! :)


Vi smet hem runt 23 eftersom att min klocka skulle ringa halv 6 dagen därpå.


Skulle egentligen varit ledig på söndagen men så hade min chef dragit på sig både lunginflammation och halsfluss så då hoppade jag in och tog hans pass på söndagen.

Cash is King ;)


Slöt kl 15 så då tog vi med oss svärisarna ut till Ljugarn och åt mat på Bruna Dörren.


Dom åt varsin stor nötburgare som såg riktigt god ut, och jag tog en vegetarisk pizza med rödbetor, valnötter och gorgonzola     på, Låter tokigt men den var jättegod!

Och riktigt kul med lite andra pålägg på den vegetariska pizzan än vad det brukar vara! 

Stort plus!


Sen skulle vi ha spelat minigolf men vädret var så ruggigt så vi hoppade över det och tar det en annan kväll på Kneippbyn!

Så vi åkte hem och dukade fram lite kvällsfika och la oss och myste i soffan   

 


Igår så var det oxå jobb, sen klipptes det lite gräs här hemma och efter det så sjönk vi ner i soffan igen och såg en riktigt bra film som jag verkligen kan rekommendera och den heter The Longest Ride.

 

Tappade räkningen på hur många gånger jag börajde gråta!



Idag har jag averkat ytterligare ett arbetspass sen blev jag upphämtad på jobbet för det regnade och så lagade vi lax i ugnen med färskpotatis och en kall sås  på örter från den egna pallkragen  


Efter det så åkte vi ut till svärisarna, sköt lite luftgevär och sen åkte vi iväg och jagade smultron och hittade riktigt mycket allihop :)

Hade velat hittat trattisar oxå men dom var sällsyntra dessvätrre :(



Så nu blir det lite kvällsfika och sen sängen så man är pigg imorgon för då har jag äntligen en ledig dag att se fram emot som är fullspäckad med roliga saker    Kram P



bloggportalen

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

11 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards