Alla inlägg den 29 september 2015

Av Pamela Falkenborg Enderberg - 29 september 2015 21:06


Vi hade som jag tidigare skrivit ett besök inbokat vid våran barnmorska idag.

Vårat förlossningsbrev skulle skrivas ihop och slutföras.
Barnmorskan gick igenom sina punkter som hon tyckte skulle tas med och vi fick framföra våra önskemål.
Det kändes bra och vi var överens och på dom punkterna jag var osäker och rädd inför så kunde hon lugna mig och berätta hur det gick till, så
det kändes bra!

Sen skulle vi mäta magen och lyssna på dom små hjärtljuden.
Mätningen sa hon återigen att jag ligger på det understa strecket men det är ingen fara (har dessutom gått upp ännu mera i vikt och väger nu 65kg) så det känns bra.

Sen skulle vi lyssna på hans lilla hjärta och till en början lät det bra men sen efter en stund så hörde hon att det lilla hjärtat slog dubbla slag några gånger.

Det var ingen fara sa hon men dom vill ändå kolla upp det så hon ringde förlossningen direkt så vi kunde få komma dit och göra en mätning med deras ctg kurva.

Så under ungefär en 30 minuters period fick vi ligga och lyssna på hjärtljuden och varje gång han rörde sig eller jag fick en sammandragning så skulle jag markera det genom att trycka på en knapp.

När det var klart och dom konstaterat att allt lät bra och såg bra ut enligt kurvan och det var normalt att hjärtat råkade slå dubbla slag så kändes det iaf lite bättre.

Då skulle vi bara vänta på att doktorn kom in och skulle prata lite sen skulle vi få åka hem! :)

Doktorn kom in med en ultraljudsmaskin och så var det bara att hoppa (läs vältra) sig upp på britsen igen och kika på hjärtat.
Där och då upptäckte hon att han inte alls är fixerad och ligger i läge!

Han ligger med rumpan nedåt trots att barnmorskan kände på magen innan vi fick gå upp på förlossningen och konstaterade att hon kände hans lilla rumpa (som då var hans huvud).

Men jag klandrar henne absolut inte, det kan inte vara lätt att känna skillnad på det genom en stor mage!

Så vi fick ett datum när det är dags för ett vändningsförsök och funkar inte det så blir det ett planerat kejsarsnitt.

Ungefär 50% av vändningsförsöken fungerar och bebisen gör en kullerbytta och faller i rätt läge.
Det gör tydligen inte ont men det kan kännas obehagligt berättade hon.
Får se hur det kommer att fungera för mig som är livrädd för allt vad smärta och obehag heter!

Hade lite saker inplanerade på eftermiddagen men eftersom att det här besöket tog tre timmar så när vi var klara så var jag helt tom inombords så jag åkte bara hem och åt lite sen la mig på sängen och funderade på hur det kommer att sluta det här!








Vi fick iaf se hur ett förlossningsrum ser ut! :)

Ikväll har vi varit ute vid R's farmor och firat henne för hon fyller år idag, 74 bast blir hon! :)
Så hon bjöd på smörgåstårta, riktigt gott var det faktiskt :)

Hon åker hem på söndag till fastlandet, känns tråkigt för jag kommer att sakna att ha henne här nere så vi kan åka iväg på våra små ärenden ihop eller åka och äta lunch!

Nu ligger jag i badet vilket är riktigt skönt för magen!

Den verkar slappna av i det varma vattnet för den blir inte alls så hård och spänd som den blir när man sitter i tex soffan!

Hoppas ni har en bra kväll!

Kram från en orolig liten tjej!

bloggportalen

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

11 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards