Alla inlägg den 7 oktober 2015

Av Pamela Falkenborg Enderberg - 7 oktober 2015 19:56

Igårkväll kändes det verkligen som om jag blivit överkörd av ett tåg på magen, och tänkte att det kommer nog kännas likadant idag när jag vaknar men det gjorde det faktiskt inte som tur var.
Visst är jag ännu öm och kunde tom ana att jag var lite blå runt naveln men jag kunde iaf gå idag :)

Dagen idag har jag ägnat till lite städning här hemma, dammsög och skurade av golven för det vet man aldrig när det blir gjort nästa gång :)

Hämtade även ut W's första bok :)

Får se om han tycker den är rolig sen ;)

Har även köpt hem ett julmagasin, gick ju inte att låta bli :)

Sen när R kom hem så åt vi mat och efter det la jag mig i badet och läste igenom häftet vi fick med oss från förlossningen igår om kejsarsnitt!

Efter ett tag kom han in och visade upp bokstavslampan som "vi" pysslat ihop!
Supernöjd med den! :)

Nu skall jag strax duka fram lite kvällsfika!
Har gjort tonfiskröra som vi skall fylla i tunnbröd och äta till Bonde söker fru!

Hoppas ni har en mysig kväll :)

Stor kram från mig och magen!

Av Pamela Falkenborg Enderberg - 7 oktober 2015 08:43


Såhär dags igår befann vi oss nere förlossningen.

Mycket känslor i omlopp inför vad som skulle komma.
Hur ont skulle det göra, om det skulle ta lång tid, om W skulle få ont utav det, som sagt många tankar hinner fara igenom huvudet när man är rädd för smärta och VET att man kommer att möta det inom en snart framtid.

Vi blev snabbt tilldelade ett förlossningsrum och övervakad med en ctg kurva för att kolla hjärtljuden.

Dom satte även in en kanyl i min arm för bricanylen som jag skulle få senare.

Fick ha sån där snygg sjukhusrock på mig oxå! :)


Sen var mest väntan för våran del, det verkade trilla in en hel del folk till förlossningen så vi spelade lite spel på telefonen, lyssnade på gotlandsradion och småpratde lite.


Efter ett tag så kom barnmorskan in och sa att vi fick byta rum för dom behövde vårat.

Och när vi installerat oss på det nya rummet så var kl runt 11 och då kom dom förbi och sa att dom absolut inte glömt bort oss och att det snart var dags!



Sen kom barnmorskan, en läkarstudent, en läkare och sen ytterligare en läkare in på rummet.

Dom började med att ge mig bricanyl och dom sa innan att man kunde få hjärtklappning utav det och bli lite dåsig.

Den fick jag för att livmodern skulle bli mjuk och mer hanterbar.


Jag fick hjärtklappning nästan på en gång och det var riktigt obehagligt när jag redan var rädd så gick det inte att hålla tillbaka tårarna (även fast jag visste att jag var övervakad av bra personal).


Dom smörjde in magen med massor av gelé och gjorde ett ultraljud för att se att allt såg bra ut, vilket det gjorde.

Sen satte dom igång med vändningsförsöken.


Jag tittade inte så mycket när dom gjorde det för det kändes som att det såg rätt brutalt ut, men dom frågade hela tiden om det var ok.

Det gjorde riktigt ont var när dom tryckte på revbensbågen, för där var jag riktigt öm men samtidigt så visste jag att dom skulle inte hålla på i en evighet så jag höll ut.

3 ggr försökte båda läkarna honom att göra en kullerbytta både åt höger och vänster men han rörde sig inte en millimeter.


Så det var bara att konstatera att han har bestämt sig för att ligga så.

Så nu kommer det att bli ett planerrat snitt eftersom dom utför inte förlossningar här när barnet ligger i säte.


Då kom tårarna igen..

När jag började den här graviditeten så ville jag ha ett kejsarsnitt just för att jag är så fruktansvärt rädd för smärta. 

Men under resans gång med hjälp av barnmorskan, och en riktigt bra psykolog så har mina tankar ändrat sig och jag ville föda så naturligt som möjligt.


Nu kommer det inte och bli så under den här förlossningen men barnmorskan sa att väljer vi att skaffa fler barn i framtiden så kommer jag att kunna föda vaginalt. :)


Jag tror allt händer av en anledning och det fanns väl någon meningen att vår barnmorska upptäckte hans dubbla hjärtslag så vi fick göra ett ultraljud till och se att rumpan låg nedåt och det här upptäcktes i god tid. :)

Jag fick ligga under bevakning igen med ctg efter vändningsförsöket 

 för att se att hans små hjärtljud tickade på bra, vilket dom gjorde  



När det var klart kunde jag äntligen få äta, fick välja mellan lunch och frukostbricka så jag tog frukostbricka, lunchen var tacofisk (???) tror det är tur att vi laddar upp med vå egen mat för vi tittade på veckans matsedel där nere och det var inte mycket som jag tyckte om.





 


Sen när klockan var efter 1 så fick vi åka därifrån efter att snabbt ha fått prata med läkaren.
Vi kommer att få hem en lapp med tider när det är dags för våran förlossning!


När jag sen kom hem så åt jag lite lunch och sen somnade jag på sängen, totalt utmattad!

Kvällen blev oxå jättelugn i soffan för vi båda var nog rätt tagna av den här upplevelsen.
Och jag var riktigt öm i magen och kunde knappt gå så vi såg lite tv och gick sen och la oss vid kl 21!


Skrev ett långt inlägg men när jag sparade ner det så försvann det, därför blev det här lite kortare :(


Kram P!

bloggportalen

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

11 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards