Alla inlägg den 23 oktober 2015

Av Pamela Falkenborg Enderberg - 23 oktober 2015 14:33


Så var den efterlängtade fredagen här igen! :)

Om en timme slutar R men det blir ingen mat här hemma eftersom vi skall på Filéfrossa ikväll så då gäller det att vara ordentligt hungrig! (Känner mig lite som Ove Sundberg) ;)


Har varit inne i Visby en sväng idag och köpt årets glögg, skall bli spännande att få smaka den framöver! :)

 


Och om den nu inte skulle vara god så är iaf flaskan väldigt fin! :)


Igårkväll var vi iväg och hämtade W's lammskinn som han skall ha i vinter i sin vagn men under tiden vi inväntar vintern så får det ligga i hans säng    



Nu kan det gärna så bli helg så vi kan få vara lediga ihop  

Imorgonbitti skall vi kika på tv:n och se när dom direktsänder ifrån GGN!

Känner inte riktigt att jag är i form att sitta i hästskon och kika på dom tävlande ;)


Hoppas ni får en fin helg!


Stor kram från mig och magen  




Av Pamela Falkenborg Enderberg - 23 oktober 2015 09:52


Brukar ju alltid lägga in en bild där det står lite om bebisen men den informationsrutan var idag så lång så den får inte plats på en bild så jag skriver ner det väsentligaste.


Bebis är nu mellan 48-52 cm lång och väger i början av veckan 3,39kg och ca 3,56kg i slutet av veckan.

Det är nu fullt utvecklat och redo att lämna sin trygga tillvaro i livmodern  

Nästan allt fosterfett är borta. 

Sen står det lite om hur huvudet kan vara omformaterat efter förlossningen men kommer att återgå till sin runda form inom det första dygnet. 

Det står även att man skall vänta med att klippa navelsträngen mellan 2-3 min för att tillföra bebisen mera blod.

Ungefär 1 minut väntar dom när man gör snitt.



Om mig som mamma står det att det snart är dags men man kan räkna med plus/minus två veckor.

Sen att man kommer tillbaka till barnmorskan på efterkontroll ungefär mellan 6-12 veckor efter förlossningen.


I min andra app från Libreo så står det att bebisen nu fyller ut hela bukhålan.

Huvudet pressas mot livmoderhalsen (dock inte i mitt fall) och nu är det väldigt, väldigt trångt där inne och bebisen väntar mer än en själv på att få komma ut.


Och om mamman så står det att nu går dom sista dagarna väldigt sakta.

man är väldigt spänd på att få möta sitt barn och att vara framme vid målet.


Sen har dom även några kloka ord på vägen som lyder:



Lita på kroppen- den klarar av att föda ett barn. 

Men det är en sak att föda ett barn - och något annat att vara förälder till ett barn .

Det är först efteråt, när barnet är hos er som det stora äventyret börjar 



   



Känns konstigt att det här är sista fredagen jag sitter och lägger upp denna fredags uppdatering om hur han växer inuti min mage, för nästa vecka så kommer det inte komma upp någon magbild längre  

bloggportalen

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

11 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards